Donnerstag, 25. März 2010

I begynnelsen var Camellia sinensis assamica

Min teresa tog fart tidigt på året i 2007.
Jag var nere i stan (Zürich) och letade efter en tebutik jag visste jag hade sett och varit inne i tidigare. Den hittade jag inte, istället förde mig mitt letande till TeaGschwendner. Jag var jätteglad över att ha hittat en tebutik. Och vilket utbud de hade sen! Jag ville äntligen veta skillnaden på svarta teer, så jag köpte ett Darjeeling first flush (Darjeeling SFTGFOP 1 Lingia), ett Ceylon (Ceylon OP Uva Blairlomond highgrown) och ett mustigt Assam (Assam Nr. 5 TGBOP Boisahabi Malty). Hem och prova.

Och vilken skillnad! Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, men en så stor skillnad hade jag kanske inte kunnat föreställa mig. Där och då väcktes mitt intresse för te och ett stort sug efter mer smaker och kunskap uppstod.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen