Sonntag, 27. Juni 2010

Japan Tamaryokucha

Jag har vunnit en ny japansk favorit: Tamaryokucha. Det är ett te som skuggas innan skörden, men ger en mer kinesisk färg i koppen än vad andra japaner ger. Smaken är inte alls lika "grön" som Gyokuro. Man överraskas av en fyllig smörighet, som är len på tungan. En viss syrlighet dyker upp vid nedgången.
Mycket mer kan jag inte skriva om smaken. Det är ett verkligen gott te och ett perfekt komplement till mig som Gyokuroälskare. Det är en helt annan smak och på så sätt kompletterar teerna varandra bra och passar till olika humör.

9 Kommentare:

  1. Ah, det här måste jag genast kolla upp! Testa att brygga det med isbitar!

    AntwortenLöschen
  2. Har du hittat Tamaryokucha hos dig? Det är verkligen ett gott te! Köpte ytterliggare 50 gram häromdagen.
    TeaGschwendner finns även i Tyskland och de har en onlineshop ifall du vill testa att beställa det därifrån. Annars kanske jag kan skicka dig ett smakprov. :-)

    AntwortenLöschen
  3. TeaGschwendner har ingen engelskspråkig sida? I USA har de ju det iofs, men jag tänker att frakten blir lite mycket därifrån. Jag skulle iofs kunna klara av att beställa via den tyska sidan, men tänkte utifall. Har inte sett tamaryokucha hos någon av leverantörer jag brukar kolla hos. Ett smakprov säger jag inte nej till! Ska vi göra ett litet byte?

    AntwortenLöschen
  4. Ja, ett tebyte vore trevligt! :-) Så kan du ju se om det är värt mödan att beställa på tyska. Mmm, men den senaste Sinchan (155 Fr/100g!!!) vore nog värd mödan. Vilken upplevelse! Minns inte namnet, men den tillhörde deras Edmond-linje (exklusivare teer).

    Hur mycket ska jag skicka? Till en liter? Jag har aldrig skickat te innan. Ska jag förpacka det i "bubbelplast" och kuvert?

    AntwortenLöschen
  5. Du köpte den senchan? Den för tusenlappen? Det fanns inte mindre förpackningar?

    Hmm, en liter låter lite väl mycket. Men till ett par koppar borde väl vara tillräckligt? (där en kopp är mindre än en dl.) Det bästa vore väl flera plastpåsar (si och så med lufttätheten i de där som det är) i varandra, och sedan i ett vadderat kuvert.

    AntwortenLöschen
  6. Der Kommentar wurde von einem Blog-Administrator entfernt.

    AntwortenLöschen
  7. Ah nej, jag köpte inte den svindyra Sinchan, MEN jag fick lov att provsmaka den när jag jobbade i tebutiken. :-) Lyckost, eller hur! ;-)

    AntwortenLöschen
  8. Trevligt! Hur kommer det sig att du inte jobbar där längre?

    AntwortenLöschen
  9. Jag jobbar fortfarande där, men bara lite vid sidan av. Jag fick prova Sinchan nu i början av veckan när jag var i tjänst. :-)

    AntwortenLöschen