Dienstag, 20. Juli 2010

Matcha

I fredags drack jag Matcha för första gången. Med stor förväntan såg jag matchan förberedas med två rejält rågade chashaku och såg beundrande på det avocadogröna skummet som uppstod vid vispningen med chasen. Jag var beredd på att kanske inte alls gilla teet, med min första upplevelse med Gyokuro i minnet. Första munnen te övertygade mig heller inte. Det var nästan en gröt damen hade vispat ihop och teet smakade väldigt beskt. Synd tänkte jag. Matchatillberedningen verkade så rolig och jag hade gärna fattat tycke för teet. Men så tänkte jag, jag kommer nog att vänja mig vid smaken. Men någon burk matchapulver fick inte följa med hem från Länggasstee i Bern.

Tillbaka i Zürich i "min" tebutik på Pelikanstrasse så berättade jag om min upplevelse i Bern. Min kollega Rosella, som är ett stort fan av japanskt te, beredde genast en kopp matcha till mig. Dock med en mycket mindre pulverdos, förvisso utan chasen, men med vatten som bara var 60° varmt. Vilken njutning!! Matchan heter Matcha Hikari och säljs för 39.80 Fr (20 gram) hos TeaGschwendner. Detta teet smakade underbart med en tydlig sötma och allt annat än grötigt och beskt. Damen i Bern använde nog alldeles för varmt vatten.

Efter en natts betänketid, köpte jag en dyrbar burk Matcha Hikari. Det fick svida till. Och en Chasen har också fått flytta in. Den är så fin! En chashaku tycker jag mig inte behöva, jag kommer forstätta att dosera sparsamt. Så i dag njöt jag min första matcha hemma. Ljuvligt och uppiggande! Jag provade även att göra en mjölkmatcha. (Jag vet att det är skam över att använda så dyrbart pulver för att blanda en mjölkdrink.) Jag tog lite mer än en halv tesked matcha, cirka en och en halv deciliter helmjölk, en halv tesked socker och två knivuddar vaniljsocker. Vispade flitigt och tillsatte is. Väldigt gott blev det! Det är nästan så jag får köpa den billigare matchan också för att i sommarvärmen kunna njuta fler mjölkmatchadrinkar.

5 Kommentare:

  1. Jag blir nästan lite upprörd! Men den stackars damen visste väl inte bättre. Påminner mig om en dam som äger en tebutik vid Rådmansgatan. Hon sade att man ska dra sencha i flera minuter(!) för att få ut så mycket av det nyttiga som möjligt från teet. Då blir det ju alldeles för bittert. Jag har svårt för sådant där nyttighetstjafs från människor som inte dricker te för att det är gott, utan enbart som någon hälsodrink. But I digress.

    Härligt att du fick en skål matcha beredd på rätt sätt för en gångs skull då. Och jag håller med dig, en chasen räcker, chashaku är lite mer hardcore och kanske mer för stämningens skull, och för att det ska bli lite mer oberäkneligt. Men en chasen är nödvändig! Det blir inte samma resultat med en lattevisp, plus om du har en dyr skål så är det mord på skålen.

    Skam att göra en mjölkdrink med matcha? Du tyckte ju att det var gott. Då är det väl inte fel, för dig åtminstone? För mig är det "fel", efter att ha testat olika kombinationer så har jag hittills inte funnit något som går upp emot en skål matcha naturell.

    AntwortenLöschen
  2. Jag håller med, om man gillar det så är det ju inte helt fel att göra mjölkmatcha. Har faktiskt en bredvid mig just nu. :-)
    Men jag får nog köpa TeaGschwendners billigare Matcha också, så jag med gott samvete kan blanda mjölk i det fina pulvret.
    I går provade jag att tillbereda den med sojamjölk med vaniljsmak. Där var ju socker redan tillsatt och det var också väldigt gott!

    Brukar du alltid vispa skum på din Matcha? Jag har något "emot" skum i allmänhet och har faktiskt nu hemma tillberet Matchan i en liten teskål i vilken jag snurrar chasen för att blanda teet. Det blir inget skum, men jättegott ändå. Inte lika vackert dock. Jag har faktiskt ingen Matchaskål än heller. Använde faktiskt typ en youghurtskål första gången jag vispade riktigt. Men det är inte samma sak. Jag tänkte göra en egen skål med lera jag har hemma och bränna den. Får se när det blir av. Kanske till vintern när man pysslar lite mer.

    AntwortenLöschen
  3. Ja, jag brukar vispa till ett ordentligt skum. Det påverkar smaken väldigt positivt. Jag har dock upptäckt att mängden matcha kombinerat med temperatur spelar roll för hur bra skummet ska bli, förutom vispteknik så klart.

    Den skål som jag har är inte så tilltalande för mig egentligen. Jag har spanat in många skålar som jag vill ha, samlingsvarning på mig här, så snart så blir det en lite finare.

    Kan du inte lägga upp lite bilder förresten?

    AntwortenLöschen
  4. Jag ska prova att vispa skum igen. Kanske jag kan vänja mig vid skumkonsistensen i munnen. (Tycker skum påminner om tandborstning, inget jag vill tänka på när jag äter eller dricker. En fix ide jag har...)

    Hos mig finns det också sammlingstendenser. :-) Än så länge är det Kyusus som sammlas.

    Jo, jag ska ta lite bilder på min Matchatillberedning i liten skål utan skum. :-) Mmm, längtar redan efter nästa söta Matcha.

    AntwortenLöschen
  5. Olyckligt att du känner så. Skummet upplever jag kan vara ganska sött och mer mot citrushållet i smak, beroende på matcha.

    Du måste lägga upp lite bilder på dina verktyg :)

    AntwortenLöschen