Donnerstag, 8. April 2010

Nya teer

I dag var jag i tebutiken och köpte två lite finare oloong från Taiwan och det klassiska drakbrunnteet från kina. Samtidigt kom min första gaiwan och pu erh med posten. I går kom en ny liten kanna med posten, som jag beställt på ricardo (typ ebay/tradera). Så nu blåser det friska vindar i teskåpet. Det ska bli så spännande att prova den nya utrustningen och de nya teerna.

Den lilla nya kannan, som ser precis ut som en yixing, skall bli min oloongkanna. Dels för att den är tjock om magen till formen och för att den inte har någon sil. I och med att oloongblad är stora så kommer de inte åka ut när man häller upp teet. Den har redan "döpts" i oloong och nu hoppas jag att den flitigt tar upp spännande aromer och berikar mina oloongstunder. Den känns dock ganska billig (vilket den ju också var), lite tunn och locket sitter inte så tajt. Med denna kannan kan jag inte som med den kantiga lilla kanna (i förra inlägget) stoppa upphällningen genom att hålla för hålet i locket. Men jag tycker den är söt, den har en bra storlek och den har mörknat fint i färgen efter sitt oloongbad. Så det är bara att använda den och se hur den utvecklas.

Min första gaiwan känns också rätt billig, vilket även den var. Men jag visste inte om jag skulle gilla principen. Jag köpte den för att jag ville ha något i porslin att brygga nya teer "rent" i, för att kunna känna deras sanna smak, utan smaker från kannan det bryggts i. Det syftet skall den nog tjäna. Den rymmer 90 ml vilket jag tyckte var en lagom storlek, eftersom mina små kinakoppar också ligger där omkring.
Vad jag undrar är om locket ska sluta tätt när det ligger mitt över koppen? Självklart ska det släppa ut vatten när man vinklar det. Antingen ska det inte ligga tätt, kanske för att man ska kunna hälla upp utan att vinkla locket, eller så är passformen som den är, för att den var så billig.


Jag ser mycket fram emot att prova pu erh teet. Nu har jag druckit alla sorter (ifall det inte gömmer sig fler där ute i tevärlden) utom gult te och pu erh.
I detta temat återkommer jag.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen