Sonntag, 22. August 2010

Darjeeling Oolong Phoobsering

Jag dricker precis en grön Oolong från Darjeeling. Den är tagen ur TeaGschwendners "finest selection", så kvalitén ska det väl inte vara något fel på. Jag hade förväntat mig en ljust blommig, fin Oolongsmak, men det enda jag känner är Darjeeling. En mjuk - utan att vara behaglig - beska dominerar teet, som från ett svart te. Blommigheten från en Oolong uteblir. De torra bladen är spretiga och smala och ljusa till färgen. Färgen på det bryggda teet är ljus, lite brunare än en Darjeeling first flush.

Denna upplevelse väcker en undran om vad som ger teet mest smak. Är det terroiren eller sättet teet bearbetas på som ger teet dess huvudsakliga karaktär? I detta fallet är det definitivt terroiren. Tror jag. Det smakar Darjeeling. Men det kan ju lika gärna bero på sättet de bearbetar teet på i Darjeeling, oavsett vilket te det ska bli.

En Oolong med en stark doft an Indien.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen