Freitag, 30. Juli 2010

Tamaryokucha

Det har blivit många underbart smöriga koppar Tamaryokucha den senaste tiden. Jag har verkligen fallit för detta japanska teet. Jag tycker om bladen som är yviga och liknar kinesiska teblad. De är lite gråaktiga, ser lite dammiga ut och de tar mycket mer plats än de hårt rullade Gyukurobladen.

Jag brygger dem i min lila kyusu med fyra gram blad till 3,3 dl 75-80° vatten.


Tyvärr blir andra bryggningen inte så kul, så jag brukar inte brygga mer än en gång.


Här ser man den ganska mörkt gula koppen och de bryggda bladen. Smaken är rund och fet, teet smakar smörigt och är härligt fylligt.
Till denna Tamaryokuchan rekomenderas 80° varmt vatten. Det låter varmt tycker jag, men det blir bra. Jag brukar dock ha något kallare vatten. Jag häller det kokande vattnet i kyusun och värmer den. Sen häller jag vattnet i koppen jag ska dricka ur och vid det laget är vattnet kallare än 80 grader. Sedan häller jag över vattnet över tebladen som fått värmas upp i den ångande varma kyusun och så får bladen dra i två minuter. Medans teet drar häller jag resten av det kokande vattnet ur vattenkokaren i koppen för att hålla den varm. Strax innan de två minuterna är över börjar jag hälla upp teet i koppen. Sen är det bara att sitta ner och njuta.

2 Kommentare:

  1. Tror aldrig jag druckit detta. Men det får bli av en dag för det låter attans så gott :)

    AntwortenLöschen